Sikkerhetsbelte

BRUK BILBELTE

Rundt 100 drepte i trafikken årlig bruker ikke bilbelte, ifølge Tore Vaaje, trafikkforsker i Gjensidige NOR. Hadde de gjort det, ville 50 av disse livene vært spart. Med både kollisjonsputer og bilbelte ville 60 av 100 overlevd.





OM RISIKO
  • Et menneskeliv går gjennomsnittlig tapt hver uke på grunn av manglende bilbeltebruk
  • 1 av 2 som dør i trafikkulykker på norske veier bruker ikke bilbelte
  • Bruk av bilbelte reduserer de alvorlige skadene med 50 prosent av de om lag 1350 hardest skadde årlig
  • Bruk av bilbelter reduserer sannsynligheten for å bli drept med 40-50 prosent
  • En usikret person i baksetet er en stor fare for dem i forsetet
  • En person på 75 kilo uten bilbelte og som frontkolliderer i 50 km/t, vil treffe rattet/frontruta eller personen i forsetet med en kraft som tilsvarer flere tonn
  • Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 10 meter
  • Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 19 meter
  • Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 32 mete

OM BILBELTEBRUK
  • Halvparten av trafikkofrene som ble drept i bil brukte ikke bilbelte
  • 1300 liv ville sannsynligvis vært berget hvis alle hadde brukt bilbelte fra påbudet ble innført i 1975
  • Om lag 20 prosent av bilførere bruker ikke bilbelter på korte turer i byer og tettsteder
  • Om lag 30 prosent av de voksne er ikke sikret i baksetet
  • Bare en av fire passasjerer i baksetet i drosjer bruker bilbelte
  • Skadefrekvensen for personskader er opp til ti ganger høyere i tettstedene enn utenfor
  • 3 av 10 bruker ikke bestandig bilbelte – sier de selv
  • 4 av 10 under 25 år slurver med bilbeltebruk
  • Bare 40 prosent av bilførere under 25 år ber sine passasjerer ta på bilbelte
  • Det er passasjeren, ikke sjåføren, som bøtelegges ved kontroll når passasjeren er over 15 år
  • Ved manglende bruk av bilbelte kan Politiet eller Statens vegvesen ilegge et gebyr på 750 kroner
  • Om lag 60 000 personer blir bøtelagt for manglende bilbeltebruk årlig

OM BILBELTER
 
  • Fra 1988 ble det påbudt å bruke bilbelte der dette er montert, uansett hvilket sete som benyttes
  • Bruk av bilbelter er også påbudt i tunge kjøretøy, inkludert busser og minibusser, når belter er montert
  • Bilbelte er det viktigste sikringsutstyret i bil mener trafikksikkerhetsforskere (eks.: TØI, Volvo)
  • Bruk av bilbelte reduserer personskader og kan gjøre skadene mindre alvorlige
  • Kollisjonspute alene gir mindre sikring enn bilbelter
  • Bakovervendt bilbarnestol foran kollisjonspute er livsfarlig
  • Forovervendt bilbarnestol foran kollisjonspute medfører risiko for skader
  • Barn under 140 cm (ca. 12 år) skal ikke sitte på plass med kollisjonspute
  • For småbarn opp til 3-4 år gir det best sikkerhet å sitte i et barnesete som er montert bakovervendt
  • For spedbarn gir en bakovervendt babystol bedre sikkerhet enn sikring med vognbag og sikkerhetsnett
  • Bilbeltet blir ofte skadet under kraftige sammenstøt og må da byttes ut med nytt

 

Ring oss idag på tlf:

22 65 54 45